Po průšvihu, kterým byl RollerCoaster Tycoon 3 a RollerCoaster World se zdálo, že se stavěním zábavních parků mají hráči utrum. Jenže společnost Frontier v lednu roku 2015 oznámila vývoj nové hry, ve které hráče opět postaví do pozice majitele zábavního parku. V té době ještě nesla hra pracovní název Coaster Park Tycoon. Po oznámení však hra nevyvolala nijak vášnivé diskuze a hráči už zkrátka nevěřili, že se hra může povést. A nebylo se čemu divit. Společnost Frontier totiž stojí za nepříliš povedeným RollerCoaster Tycoon 3 a jeho datadisky. Dále pracovala na konzolových verzích Zoo Tycoon a RollerCoaster Tycoon 2. Firma tedy zkušenosti s budovatelskými strategiemi z tohoto odvětví má. Otázkou ovšem je, jestli se dokázala poučit ze svých chyb.
Park jako jedna velká skládačka
Co by mělo hráče u budovatelské strategie zajímat? No přece budování! Lidi ve Frontier si to naštěstí uvědomili a přinášejí nám pískoviště s téměř neomezenými možnostmi. Dojde vám to asi po pěti minutách hraní, kdy se vám omylem podaří přilepit strom na strom. Celý park totiž funguje, jako by byl pokryt neviditelným lepidlem. Můžete modifikovat prakticky všechny objekty ve hře a je skvělé, že jsou na to připraveny. Hra vás přímo vybízí upustit uzdu své fantazii a nad parkem strávit pěkných pár hodin. Například všechen servis jako stánky s občerstvením, s pitím nebo suvenýry jsou jen malé cihlové buňky, které sice fungují, jak mají i bez jakékoliv úpravy, ale postupem času vám to stejně nedá a upravíte si je do své podoby, za pomoci stavebních materiálů, které hra nabízí. Můžete krámky i společně zastřešovat tak, že tvoří jeden velký celek. Současně tyto koncepty budov můžete ukládat a později je použit v dalším parku nebo je nabízet komunitě. Stejně tak, si můžete stahovat cizí koncepty budov a tím pádem máte nepřeberné množství možností, jak park vylepšovat a zkrášlovat. Veškeré stavění je velice intuitivní, a když se hráči dostane do krve, jen tak ho nepustí. Máte radost z každé budovy, kterou postavíte, z každého nástupiště na horskou dráhu, které zastřešíte. Další nenápadnou drobností, se kterou můžete velké věci, jsou LCD televizory a projekční plochy. Na nich totiž můžete promítat vlastní videa, či obrázky a vylepšovat tak zážitek s jízdy na horské dráze. Například taková projížďka zarostlou džunglí, ve které je schována projekční plocha, na kterou promítáte běh Tyranosaura, dokáže působit skutečně efektně. Zajímavá je i možnost, nahrát si jízdu z dráhy do počítače a následně jí sdílet na televize postavené podél stojící fronty a zlepšovat tak náladu čekajícím návštěvníkům. S trochou fantazie mohou být tyto projekční plochy skvělým nástrojem a vývojářům za to patří velký palec nahoru. Na pár mínusů se během stavění dá ovšem také narazit. V široké škále stavebních možností se dá lehce ztratit a je třeba používat filtry hledání. Vlajky a ukazatelé jsou jak ve složkách budov, tak i v doplňcích a každá složka nabízí jiné značky. Z nějakého záhadného důvodu ve hře chybí velká část plotů. Najdete zde sice živý plot, ale na rozdíl od cest si nemůžete zvolit, jak dlouhý úsek chcete stavět. Zasadit tak sto metrů živého plotu po čtyřmetrových keřích je trošku otrava.
Bez peněz do parku nelez
Jestli chcete být úspěšným manažerem parku, nesmíte zapomínat na ekonomickou stránku věci. Při otevření je dobré nejdříve stavět jednotlivé atrakce, protože stavba horské dráhy by vás okamžitě poslala do bankrotu. Jak na hlavním vstupu, tak u atrakcí je možní libovolně upravovat vstupné. Dokonce máte možnost stavět vstupy do jednotlivých částí parku a libovolně si rozhodnout, zda budou některé části parku zpoplatněné. Pozor si dejte při stavění stánků s občerstvením, protože když je umístíte na špatné místo a nebudou vydělávat nebo se rozhodnou krámek zavřít. Vaší stavební vizi si dobře rozmyslete, protože za ničení věcí nedostanete zpět plnou částku, ale jen zlomek. Stejně tak je potřeba svědomitě přistupovat k personálu parku. Každý údržbář, uklízeč či bavič něco stojí a může tak výrazně promlouvat do ekonomiky parku. Navíc se časem zvyšují jejich zkušenosti a s tím stoupá i jejich plat. Ovšem i s ním můžete libovolně hýbat.
Vítr ve vlasech
Alfou a omegou zábavního parku jsou samozřejmě atrakce. Zde hra nepřináší tolik inovací, kolik by se možná dalo čekat, ale díky skvělému editoru stavění se i z té nejnudnější atrakce dá udělat zážitek na celý život. Horské dráhy mají skvělý systém stavění. Hráč si ho osvojí během pár minut a za hodinu už je schopen stavět parádní zatáčky a hrůzu nahánějící stoupání. Dráhy mají několik hodnotících parametrů jako strach, vzrušení atp. Ty následně ovlivňují návštěvníky, zda dráha stojí za návštěvu, či nikoliv. Když dráha nebude mezi návštěvníky populární, nemusíte se bát, ještě není pozdě. Do hodnocení dráhy totiž výrazně promlouvá kvalita jejího prostředí. Jestliže postavíte dráhu na rovince, obohatíte jí třemi stromy a dvěma kameny, moc lákavá asi nebude. Na druhou stranu, když si dáte opravdu záležet a vytáhnete hodnocení okolí jízdy na 100%, návštěvníci se vám odvděčí pozitivní reakcí. Určitě stojí za to inspirovat se na internetu, kde se dají najít opravdu velice povedené horské dráhy. Vždy je dobré nejprve postavit dráhu a až poté zkrášlovat okolí. Ve hře se například velice dobře staví tunely a právě ty dokáží být poutavým prvkem dráhy. Stejně tak se dají vylepšovat i klasické atrakce, kterých by možná mohlo být víc. Chybí zde například v poslední době hodně oblíbená vystřelovací koule.
Závěrem
Dá se říct, že se vývojáři poučili a momentálně na trhu nemají konkurenci. Jediní, kdo jim šlape na paty je studio o třech lidech Trexel Raptor (Frontier má okolo 280 zaměstnanců). Trexel Raptor uspěli na Kickstarteru a momentálně pilně pracují na Parkitect. Dosavadní práce vypadá dobře, ale je před nimi ještě spousta práce a hra technicky zřejmě nedosáhne takové kvality jakou má Planet Coaster. Fronteir udělali dobře, když se rozhodli upustit od značky Tycoon, která dnes již tolik netáhne a vydali se novou cestou.
Hra není dokonalá, například manažerské prvky hry mohli jít více do hloubky, ale i tak je to posun správný směr a zmrtvýchvstání tohoto klasického žánru. Důkazem je i nominace na BAFTA 2016 za nejlepší britskou hru roku a hodnocení od uživatelů Steam, které se pohybuje okolo 90%.
Pokud se Vám hra nebo recenze líbila, budeme rádi za sdílení. 😉
Buďte první kdo napíše komentář