Webové stránky dnes dokáže udělat většina lidí. Není to složité a existuje mnoho návodů a služeb pro jejich tvorbu. Přečtěte si i můj článek jak vytvořit jednoduše a svépomoci vlastní webovou stránku.
Ovšem ne každý vidí méně zjevné vady, které ve výsledku hrají zásadní roli na celém vzhledu webu.
WWW
Nejzásadnější je podle mě vzhled vlastního odkazu webu. Provozovat web na adrese www.vlkator.cz a vlkator.cz je obrovský rozdíl. Za prvé web bez www nevypadá hezky. A za druhé pokud web jede na obou možnostech, dělá to problém u statistik a vyhledávání, kde vyhledávač netuší jakou variantu upřednostňujete. Pokud trváte na provozu obou variant, pak Google webmaster tool umožňuje říct vyhledávači jakou variantu chcete aby bral více v úvahu. To bohužel funguje jen na Google vyhledávač, ale už ne na Seznam, Bing apod.
Osobně tedy doporučuji nastavit v .htaccess přesměrování všeho přicházejícího provozu z vlkator.cz na www.vlkator.cz. Plus je u nás ještě nastaveno přesměrování nezabezpečeného přenosu na zabezpečený https protokol. Nastavení přesměrování .htaccess se věnuji v samostatném článku.
Rychlost webu
Další v dnešní době zásadní věcí je pro uživatele rychlá odezva na procházení webu. Toho lze docílit ukládáním obrázků, css stylů, písem, js a dalšího do takzvané cache prohlížeče. Jedná se o úložný prostor, kde se například uloží úvodní fotka webu a při další návštěvě se již nemusí dlouze stahovat ze serveru, ale prohlížeč si pro ni sáhne do vlastní paměti. Problém je zde třeba u často se měnícího obsahu webu, kde “kešování” není úplně žádoucí.
Některé webhostingy nabízejí cache na jejich proxy serveru, takže se stránka nemusí na serveru dlouze skládat, ale jen se pošle její předvytvořená kopie. Proces je díky tomu až 30x rychlejší, ale opět není vhodný na měnící se webové stránky. Tuto službu nabízí například Endora.cz pro placené programy.
Hodně pomohou i pluginy do wordpressu, které umí řídit přesně co se může a co se nesmí “kešovat” do paměti prohlížeče. Pluginy umí po zveřejnění nového článku cache smazat a znovu vytvořit, čímž další uživatelé dostanou vždy aktuální obsah.
Toť vše o “keši” prohlížeče. Je také důležité mít optimalizovaný samotný web. Velkou část stahovaných dat si berou obrázky. Těch je na webu vždy hodně a jen pár majitelů si uvědomuje, jaký velký obsah musí každý uživatel stahovat při každém načtení stránky. Ještě když nemá nastavenou žádnou cache obrázků. Častokrát jdou hodnoty do jednotek až desítek MB. Uživatelé ale nechtějí na pomalém internetu nebo hůře na placených mobilních datech stahovat 5 MB jedné stránky webu. Obrázky můžete zmenšit buď před nahráním na web nebo ve wordpressu pomocí pluginu.
Otestovat rychlost webu můžete na perfektní službě GTmetrix.com. Mají k dispozici i automatické testování webu pokud využíváte jejich plugin na wordpress.
Reklama
Aktuálně nejhorší téma a prozatím nejhorší doba na reklamu. Vládne na internetu AdBlock a podobné blokovací pluginy do prohlížečů. Na web přichází až 60% uživatelů s blokováním reklamy. Majitelům klesají výdělky na reklamě a proto reklamu přidávají více a více. Na druhé straně uživatelé vidí čím dál více reklamy na webu a nutí je to k instalaci pluginu na blokování reklamy. Krásný začarovaný kruh dnešní doby.
Sám jsem se odhodlal sepsat článek o boji proti blokování reklamy na webu. Neříkám, že něco změním, ale něco se změnit bude muset.
Ale zpět k radám. Majitelé malých webů bez návštěvnosti dělají velmi často chybu právě v tom, že web zastíní reklamní bannery. Návštěvníci jsou pak znechucení a na web již nepříjdou. Proto se držte toho, že reklama by měla být nenásilná a určitě by neměla kdekoliv zakrývat web. Taky se držte standartních rozměrů bannerů, které se používají. Snadněji pak nahradíte toto místo reklamním systémem nebo prodaným bannerem.
Sám na tomto webu testuji různé typy a umístění reklam. Prozatím nejvýdělečněji vychází umístění na konci článku a reklama nahoře v menu. Nově testuji plovoucí reklamu vedle článků. Nikdy bych nešel do pop-up reklamy, která vyskakuje na celou stránku. Od takových způsobů se držte dál.
Web pro peníze
Krátce se zmíním o tom, že web vytvořený pro výdělek z reklam nebude populární ani zajímavý. Web tvoříte jedině ze zájmu a zábavy z něj. Reklama jen pomáhá web trochu zaplatit, aby jste měli motivaci psát dál.
Zpětné a vnitřní odkazy
Je velmi dobré, když na web vedou odkazy z dobrých stránek. Stejně tak pokud odkazujete na kvalitní a ověřené weby, v oku vyhledávače stoupnete. Často se zpětné odkazy kupují, protože to prestiži webu dost prospívá. Musí ale jít z lepších webů. Existují ale i vnitřní odkazy a neměli by jste je podceňovat. Web musí být spojený sám se sebou. Určitě jste si všimli, že v tomto článků je mnoho odkazů na tento web a články. Má to tři důvody. První je již zmíněný, a to provázanost webu. Musí být ale logická. U článku o botách nebudu odkazovat na jachty. Druhý je čistě reklamní. Je to reklama na mé starší články. A třetí je pro vás. Chci vám pomoct a proto vás odkazuji na informace, které by se mohly hodit.
Pravidla
Posledním bodem na který nechci zapomenout jsou takové ty nepsané pravidla. Mít na webu kontakt na majitele. Mít v patičce rok (vždy koukám zda ten web vůbec ještě žije). Mít přiměřenou reklamu. Podávat kvalitní a obsáhlý obsah. Viditelné a srozumitelné menu. Klikatelné logo vedoucí na hlavní stránku. Odkazy jasně odlišné od textu webu. A tak dále.
Koukejte na kvalitní weby a jejich obsah. Sledujte co obsahuje každý web. Inspirujte se. Vše je o zkoušení a vše trvá, než se vyladí. Dejte tomu čas a trochu energie.
Pokud jsem vám alespoň trochu pomohl a poradil, budu rád za sdílení nebo like. 😉
- Vyhledávač práce – Oblíbený vyhledávač Jobsi.cz má v nabídce tisíce inzerce práce a brigád. Navštivte www.jobsi.cz a najděte si práci snů.
Buďte první kdo napíše komentář